Ústecký kraj - S příchodem vánočních svátků zaznamenávají především e-shopy zvýšený zájem o nákup zboží. Pro obchodníky i spotřebitele je vánoční prodej jedním z nejdůležitějších období roku. S nárůstem obliby nákupu přes internet zaznamenala Česká obchodní inspekce i nárůst nekalých praktik, které prodejci e-shopů používají.

0312eshop

Ve 3. čtvrtletí 2016 bylo při kontrolách u tohoto typu prodeje zjištěno porušení zákona téměř v 90 procentech, což je o 4 procenta více než ve 2. čtvrtletí 2016 „Při kontrolách e-shopů se i nadále objevují nedostatky v poskytování nesprávných informací nebo povinné informace zcela chybí. Prodávající také často neuvádějí informaci o subjektech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Tuto povinnost jim ukládá od února 2016 zákon o ochraně spotřebitele. Vzhledem k vysokému počtu zjištěných nedostatků bude Česká obchodní inspekce v kontrolách internetových prodejců pokračovat i v následujícím čtvrtletí,“ uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Inspektoři se zaměřují na obchody s větším počtem udání

Ústecký inspektorát České obchodní inspekce provedl od července do září 41 kontrol, při 37 z nich zjistil nějaké pochybení, což činí 90,2 procenta. Celkově v České republice provedli inspektoři 252 kontrol. ČOI se při kontrolách e-shopů zaměřuje především na prodejce, na které eviduje větší počet podání spotřebitelů, těch bylo ve sledovaném období v souvislosti s internetovými obchody přes 1400. Inspektoři ČOI se zaměřili na plnění povinností, které vyplývají prodávajícím a poskytovatelům služeb ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 226 kontrolách, což představuje 89,7 % z celkového počtu provedených kontrol. Ústecký kraj se tedy nijak nevymyká celorepublikovému průměru. Z něj vyčnívá pouze inspektorát v Praze a Středočeském kraji, který zjistil pochybení jen v necelé polovině případů.

Zjištěné nedostatky a uložené sankce

Nejčastěji porušovaným právním předpisem byl zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jehož porušení bylo zjištěno v 523 případech, z toho:

  • ve 240 případech bylo použito nekalých obchodních praktik, kdy prodejce neposkytl zákonem stanovené informace, případně je poskytl neúplné či jinak zavádějící, které mohou vést spotřebitele k rozhodnutí o koupi, které by jinak neučinil, (§4 a §5)
  • ve 122 případech se jednalo o porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele o tom, že případné spory mezi nimi lze řešit také mimosoudní cestou, v takovém případě spotřebitel může kontaktovat subjekt mimosoudního řešení, kterým je například ČOI (§14) – více https://adr.coi.cz/cs
  • v 92 případech se jednalo o neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva na reklamaci (§ 13)
  • v 69 případech se jednalo o porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele
  • v 9 případech bylo kvalifikováno porušení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky
  • ve 4 případech došlo k porušení nařízení EU č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků
  • v 16 případech byly porušeny ostatní právní předpisy

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo celkem 237 pokut v celkové hodnotě 1 336 000korun.

Cílem kontrolní akce České obchodní inspekce bylo sledování vývoje elektronického obchodování a případná eliminace nežádoucích praktik, které mají negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování. Jednotlivé inspektoráty cíleně postupovaly při výběru kontrolovaných e-shopů. Jednalo se převážně o ty obchody, které již na svých webových stránkách vykazovaly porušení právních předpisů nebo e-shopy, které jsou dlouhodobě problémové. Kontroly ČOI také reagovaly na 1461 podnětů spotřebitelů, což je o 81 podání více než ve 2. čtvrtletí 2016 (1380 podání spotřebitelů).

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru