Ústecký kraj, Kadaň – Podvodníci nepřestávají útočit a připravit o peníze mohou prakticky každého z nás. I když si myslíme, že nám se to stát nemůže, protože jsme opatrní, často je tomu jinak. O tom se před několika dny přesvědčila i 63letá žena z Kadaně, která se stala obětí podvodu.
„Na její mobil jí telefonoval muž, který se představil jako pracovník „její“ banky a oslovil ji správně jejím příjmením. Sdělil, že ji kontaktuje kvůli úvěru, o který si u své banky zažádala. Když mu odpověděla, že o žádný úvěr nežádala, zopakoval, že jejím jménem bylo požádáno o úvěr, přičemž uvedl správně její jméno i adresu. Poté řekl, že jí zavolá kolega, který s ní věc dořeší," popsala začátek celé anabáze policejní mluvčí Miroslava Glogovská.
Vzápětí ženě telefonoval jiný muž, jenž jí oznámil, že se stala obětí podvodu, a proto ji bude ihned kontaktovat bezpečnostní analytik její banky. Tento „analytik“ jí skutečně krátce poté volal s tím, že chce zachránit její peníze. Prý došlo ke zneužití její občanky a musí si tedy udělat novou. Podle jejích vlastních slov ji tak „zblbnul“, že mu vše věřila a poslouchala ho na slovo.
Přes WhatsApp jí poslal odkaz, který po otevření vypadal jako originální stránka její banky, kde má žena dva bankovní účty. Muž ji instruoval, co má dělat a ona plnila jeho pokyny. Na jejich základě mimo jiné zvýšila limity pro výběr z platební karty a pravděpodobně také neznámému vyfotila svoji platební kartu. Co všechno přesně podle instrukcí prováděla, si nepamatovala, neboť to bylo rychlé a dotyčný na ni neustále mluvil. Následně z jejího účtu někdo začal vybírat hotovost, což ona potvrzovala v telefonu. Prostřednictvím několika výběrů z bankomatu jí tak z účtu bylo odčerpáno celkem 350 tisíc korun. Dalších více než 70 tisíc korun pak převedla podle pokynů „bankéře“ na číslo účtu, které jí sdělil. V tu chvíli tedy byla „chudší“ celkem již o 421 tisíc korun a muž jí řekl, že to „mají hotový“, že teď probíhají transakce a prý se jí ozve za dvě hodiny, s čímž hovor ukončil.
Za pár minut kontaktoval ženu nyní již skutečný pracovník z banky, na jejíž účet žena peníze odeslala s tím, že mají podezření na podvod a poslal ji na policii podat oznámení.
Díky obratné manipulaci se tak žena stala jednou z mnoha obětí těchto typů podvodů.
Abyste se mezi podvedené nezařadili i vy, řiďte se následujícími radami:
- Nereagujte na telefonní hovory, SMS zprávy, e-maily, kde se vás někdo pokouší vmanipulovat do situace, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení a vy musíte udělat další kroky pro jejich záchranu. Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, tak banka sama zareaguje a učiní další opatření. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku. Pokud vás shora naznačeným způsobem již někdo kontaktoval, neváhejte se rovněž obrátit na tísňovou linku Policie České republiky na čísle 158 a celou záležitost oznamte.
- V žádném případě nesdělujte k vaší osobě žádné citlivé údaje ani bezpečností údaje z vaší platební karty, nebo přístupové údaje k online bankovnictví.
- Nikdy nikomu nesdělujte a ani nepřeposílejte bezpečnostní / autorizační kód, který vám přišel formou SMS zprávy.
- Nikdy nikomu podezřelému neumožňujte vzdálený přístup do vašeho počítače.
- Sledujte a pečlivě čtěte informace od vaší banky v internetovém bankovnictví.
- Při každém vstupu do internetového bankovnictví kontrolujte, zda odpovídá doména přihlašovací stránky. Toto platí vždy, když někam zadáváte své osobní nebo přihlašovací údaje.
- Aktualizujte software, antivirový program, firewall.
- Buďte neustále ostražití, protože i vy se můžete stát cílem podvodného jednání.