Ústecký kraj - S podzimem přichází tradiční mlhy, pošmourné počasí a zhoršená viditelnost. Ta se drží déle v údolích a třeba i podél vodních toků. Ne každý řidič si uvědomuje, jak má v takových podmínkách jezdit.
Na mokré silnici mají řidiči delší brzdnou dráhu, zvláště když je na ní spadané listí. Zároveň díky mlhavému počasí vidí na kratší vzdálenost. A hasiči i další složky záchranného systému pak z důvodů častých nehod mají plné ruce práce. V neděli například vyjížděli hasiči k dopravní nehodě v Horním Jiřetíně na Mostecku, kde došlo k nehodě dvou osobních vozů na "tradičním místě u zrcadla". Ta se srazila při právě těchto povětrnostních podmínkách.

Mokrá silnice, zhoršená viditelnost a hned se víc bourá. Více než hodinu v neděli u dopravní nehody zasahovali hornojiřetínští hasiči. Foto: Hasiči Horní Jiřetín
Jízda v mlze je jednou z nejvíce stresujících a nebezpečných situací, které vás na silnici mohou potkat. Klíčové je pamatovat na jedno jediné pravidlo: "Vidět a být viděn."
Zde je kompletní přehled, jak se v mlze chovat, jakou dodržovat vzdálenost a především – jak správně svítit.
1. Rychlost a vzdálenost: Musíte zastavit na tom, co vidíte
V mlze se dramaticky mění vnímání prostoru a rychlosti. Dvě nejdůležitější věci, které musíte udělat:
Okamžitě uberte plyn: Vaše rychlost musí být taková, abyste dokázali bezpečně zastavit na vzdálenost, na kterou dohlédnete. Pokud vidíte jen na 50 metrů, musíte jet tak, abyste na 50 metrech zastavili.
Zdvojnásobte rozestupy: Klasické pravidlo dvou sekund v mlze nestačí. Vzdálenost od vozu před vámi se odhaduje velmi špatně. Zvětšete rozestup na minimálně 3 až 4 sekundy. Auta mají tendenci se v mlze "lepit" na sebe, což je extrémně nebezpečné.
 
2. Jak správně používat světla 
Tady řidiči chybují nejčastěji. Nesprávné svícení ohrožuje vás i ostatní.
Denní svícení je v mlze je zakázané a nebezpečné. Při denním svícení totiž svítí auto pouze vpředu. Zezadu jste naprosto neviditelní.
Nespoléhejte na režim "AUTO": Senzor světla měří okolní jas, nikoli dohlednost. V mlze za dne je často světla dost, takže automatika potkávací světla nesepne. Jakmile vjedete do mlhy (i řídké), okamžitě ručně přepněte na potkávací světla.
Viditelnost se v mlze velmi snižuje. Ilustrační foto: Pixabay/CC0
Potkávací (tlumená) světla jsou základní svícení do mlhy. Musíte je mít zapnutá, aby vás ostatní viděli díky koncovým světlům zezadu a abyste aktivovali možnost zapnout mlhovky.
Přední mlhová světla použijte kdykoliv je snížená viditelnost – mlha, hustý déšť, sněžení. Jsou umístěna nízko, svítí "pod mlhu" a lépe osvětlují krajnici a prostor těsně před vozem. Výrazně vám pomáhají vidět, kam jedete. Nebojte se je použít, jakmile se viditelnost zhorší. Ostatní řidiče neoslňují.
Nejčastější prohřešky řidičů jsou spojené s užíváním zadního mlhové světla. Zadní mlhovka je extrémně silné světlo navržené tak, aby prořízlo tu nejhustší mlhu. Proto jej zapínejte pouze v opravdu husté mlze, kdy je dohlednost velmi nízká (dobré pravidlo je, když nevidíte světla auta před sebou, nebo je viditelnost pod 50 metrů).
Jakmile vás dojede jiné auto, okamžitě zadní mlhovku vypněte, neboť vás už řidič za vámi vidí. Vaše mlhovka ho teď jen brutálně oslňuje a unavuje jeho oči. Bohužel se často najdou řidiči, kteří je nechávají zapnuté i v koloně, kdy už o sobě všichni vědí.
Zadní mlhovku vypněte i okamžitě ve chvíli, kdy se mlha zmírní. Pamatujte: Používat zadní mlhovku, když není třeba, je bezohledné a nebezpečné. Oslněný řidič za vámi může snadno přehlédnout jinou překážku.

            
							
							
							
							
							