Roudnice nad Labem - Rekonstrukce kanalizačního řadu v Krokově ulici se prodlouží, povrch by měl ale být hotový ještě v tomto roce. Celá tato rekonstrukce probíhala v režii majitele kanalizačního vedení SVS a.s.
Rekonstrukce Krokovy ulice bude trvat o něco déle. Foto: MěÚ Roudnice nad Labem
Město Roudnice n. L. předalo staveniště a provedení prací realizační firmou mělo převzít povrchy komunikací v původním stavu. Dle domluvy se SVS zavázalo povrchy stavbou dotčených komunikací uvést do původního stavu, ale pouze v rozsahu provedených výkopů. V důsledku by to znamenalo vnik nevzhledných nových pásů asfaltu na stávajícím povrchu komunikací. Toto řešení dle názoru odborných pracovníků odboru místního hospodářství MěÚ RCE nebylo rozumné. Proto se město rozhodlo zrekonstruovat povrchy ve všech dotčených ulicích v celém rozsahu.
„Povrch by byl nejen nerovný, ale i neestetický a rovněž platí, že v pracovních spárách, tj. napojeních starého a nového asfaltového povrchu, je největší nebezpečí vzniku trhlin a poškození povrchu vedoucí k výtlukům a postupné degradaci vozovky," zdůvodnil rozhodnutí Marek Rusnák z oddělení rozvoje MěÚ RCE, pověřený dozorem nad stavbou.
Práce i náklady na rekonstrukci povrchu pak byly rozděleny mezi město a SVS. SVS tak financuje všechny rekonstrukce, kromě ulice Krokova. Město je v takovém případě povinno zpracovat projekt, vypsat výběrové řízení na zhotovitele povrchu a vzhledem tomuto předepsaným lhůtám v tomto administrativním procesu došlo ke zdržení oproti postupu prací prováděných přímo SVS. Nejedná se však o jediný důvod k prodloužení plánovaných stavebních termínů.
„Původní rozsah rekonstrukce byl plánován pouze v rozsahu odfrézování stávajícího asfaltového koberce a jeho nahrazení vrstvou novou. Bohužel, při započetí zemních prací bylo zjištěno, že konstrukce vozovky pod původní asfaltovou vrstvou v podstatě neexistuje, a tedy že by se nový asfaltový povrch pokládal na hlínu. Toto řešení je samozřejmě nemožné, na neúnosném podkladu by asfalt velmi brzo začal praskat a rozpadat se. Druhým zdržením bylo tedy zvětšení rozsahu rekonstrukce o odkopání vrstvy stávajícího podkladu komunikace a zřízení nové konstrukce vozovky." vysvětlil Rusnák.
Po odkopání terénů na úroveň pláně pod konstrukcí vozovky byly provedeny kontrolní zkoušky únosnosti podloží a bylo zjištěno, že naměřené hodnoty opravdu nedosahují minimální únosnosti, a to ani její 2/3 hodnoty předpokládané a předepsané projektem. Následně bylo třeba tento stav vyhodnotit a nalézt náhradní řešení. Na základě vyjádření přizvaného geotechnika bylo vybráno jako to nejlepší a nejschůdnější nahrazení jedné štěrkové vrstvy v konstrukci vozovky materiálem KSC. (kamenivo zpevněné cementem) Výše zmíněné důvody vedly k prodlevě před započetím prací i v jejich průběhu.
Souběžně v ulicích probíhají provizorní opravy chodníků, jejichž cílem je zachování jejich průchodnosti a funkčnosti. Jejich finální rekonstrukce proběhne až v další samostatné etapě výstavby. Architektonické řešení je již zadáno a v současné době je vypracovávána projektová dokumentace. Rozdělení rekonstrukce vozovky a chodníků na 2 etapy bylo nutné vzhledem k nahlášenému záměru firmy ČEZ, která v příštím roce plánuje přesun nadzemního elektrického vedení právě pod povrch chodníků. Společně s tímto pod nimi povede i sdělovací kabel firmy RETE a RMS se připojí s novým vedením pro napájení veřejného osvětlení.
„Věřím, že občané v dotčené lokalitě chápou důvody vedoucí k těmto rozhodnutím, díky kterým se mohou těšit na v budoucnu funkčně i esteticky kvalitně rekonstruované ulice. Děkujeme, jim za trpělivost a součinnost v průběhu těchto stavebních prací," řekl místostarosta Ing. František Padělek.