V Litoměřicích se diskutovalo o budoucnosti dopravy
Zdroj: www.litomerice.cz
Litoměřice

Litoměřice - Příležitost podílet se na tvorbě dlouhodobé vize dopravy ve městě měli včera obyvatelé Litoměřic. V Modrém salonku Kulturního a konferenčního centra se v podvečerních hodinách uskutečnilo setkání s veřejností, na kterém byly představeny finální výstupy k tvorbě Plánu udržitelné mobility a tři návrhové scénáře dlouhodobého rozvoje udržitelné mobility pro Litoměřice.

Tři scénáře vypracovalo Centrum dopravního výzkumu Brno na základě rozsáhlého průzkumu, který se v Litoměřicích uskutečnil v průběhu minulého roku. Na jejich vzniku se pak podíleli i samotní Litoměřičané. Výsledkem jsou scénáře s pracovními názvy A – Adam, B – Beáta a C – Cecílie. Všechny scénáře směřují k čistší a dostupnější dopravě, každý však jiným způsobem a s důrazem na kombinaci různých nástrojů a opatření. Zatímco varianta A je nejvíce nakloněna individuální automobilové dopravě a spoléhá spíše na technologický pokrok, varianty B a C pracují s tzv. řízením poptávky po dopravě a budou vyžadovat zapojení veřejnosti a ochotu společnosti změnit postupně své dopravních návyky směrem k většímu využívání hromadné a nemotorové dopravy.

Scénář A počítá s modernizací komunikací, přizpůsobení se rostoucímu množství automobilů a snaží se učinit dopravu maximálně plynulou a komfortní, podporuje rozvoj elektromobility. Scénář B je více zaměřen na zklidnění provozu, vybudování dostatečného množství záchytných parkovišť a parkovacích domů, vytvoření dobré návaznosti autobusových spojů a nastavení nízké rychlosti v obytných zónách, počítá s motivací obyvatel využívat méně aut a více chodit pěšky, jezdit na kole nebo v MHD. Verze C je nejvíce zaměřena na preferenci chůze a cyklopřepravy se zajištěním maximálního bezpečí pro pěší a cyklisty, vybavením a modernizováním obytných zón, vystavěním záchytných parkovišť a využíváním zejména městské autobusové dopravy, která bude mít dostatečně vhodné časování, počet zastávek i linek. Celkovým cílem tohoto scénáře je dopravu zklidnit, resp. nedopustit její neřízený nárůst, který by v blízké budoucnosti zvýšil intenzitu i objem motorové dopravy, způsobil každodenní dopravní zácpy a zhoršil kvalitu ovzduší.

Mnohé z nabízených variant se příchozím jevily jako nereálné. Projevili například obavu o bezpečí cyklistů. „Městem nyní nemůžeme bez obav projet, ačkoliv oceňujeme novou možnost oboustranného průjezdu jednosměrkami,“ uvedla jedna z diskutujících. Jak však vysvětlil Daniel Szabó, jenž všechny tři varianty představil, právě bezpečnost pro cyklisty je jedním z cílů navrhovaných změn.

Nyní je třeba vybrat jeden ze scénářů a vývoj dopravy v Litoměřicích pro následujících třicet let směřovat právě podle něj. Obyvatelé na včerejším setkání nevyužili možnosti hlasování a rozhodující slovo tedy bude mít rada města v pondělí 18. listopadu, resp. zastupitelstvo, které bude plán jako celek schvalovat na konci tohoto roku. Poté Centrum dopravního výzkumu vytvoří ve spolupráci s městem akční plán, kde budou stanovena konkrétní opatření, jež budou realizována již v r. 2020 a na ně naváží další v následujících letech.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru